Biura przyjazne, czyli takie, które odpowiadają na potrzeby wszystkich zainteresowanych (korzystających z nich, zarządzających nimi oraz zarabiających na nich) to przyszłość rynku. Co się kryje pod określeniem przyjazności?

Autorzy najnowszego raportu Thinck Co (we współpracy z Ikeą i CIC Innovation Campus), poświęconego biurom, zadali sobie pytanie, jakie powinno być nowoczesne biuro, by maksymalnie speł­niać potrzeby i oczekiwania wszystkich interesariuszy, tj. pracowników i pracodawców, najemców i właścicieli. Odpowiedzi i wnioski ujęli w sformułowaniu „przyjazne biura”. Dziś parę słów o przyjazności biur w ujęciu pracowników. Nowoczesne biura bowiem od około dekady na pierwszym miejscu stawiają komfort pracowników, choć nie mniej ważny jest ich ekologiczny charakter (o tym w kolejnym tekście).

Zdalni pracownicy dyktują trendy

Dobrostan pracowników, ich zadowolenie z miejsca pracy, panującej tam atmosfery ergonomii i estetyki wnętrza to nie są wytrychy. To jedne z kryteriów, którymi kierują się pracownicy, którzy w znakomitej większości wrócili do pracy w biurach. Zgodnie z najnowszymi badaniami aż 92% ankietowanych pracujących w modelu hybrydowym lub zdalnie chciałoby pozostać przy takiej formie. Około połowa badanych przez ThnikCo najchętniej w ogóle nie wracałoby do biur (deklaruje to ponad połowa kobiet, ale poniżej połowy mężczyzn). Takie preferencje utrudniają zarządzanie przestrzenią w biurze i podnoszą poprzeczkę pracodawcom. Badania pokazują wyraźnie, że właścicielom biur będzie trudniej zadowolić i przyciągnąć tych, którzy zasmakowali pracy hybrydowej lub zdalnej. Najczęściej wymienianym minusem pracy w biurze jest dojazd i brak parkingu. Zatem lokalizacja z dobrym dojazdem będzie jednym z najbardziej kluczowych elementów przyjazności biura i może zdecydować o jego wyborze – najpierw przez pracodawcę, a potem przez pracowników. 64% responden­tów ocenia, że ich dojazd do biura jest łatwy i wygodny, co wskazuje, że kierowali się tym czynnikiem przy wyborze miejsca zatrudnienia. Choć pracownicy najczęściej dojeżdżają środkami transportu publicznego, to 26% ankietowanych deklaruje dojazd samochodem – potrzebuje więc miejsca parkingowego. Kolejnym istotnym czynnikiem przyjazności w zakresie lokalizacji jest odległość od całej infrastruktury miejskiej, z której korzysta się na co dzień – sklepy spożywcze, apteka, obiekty gastronomiczne i instytucje edukacyjne. Dlatego pojawia się trend poszerzania biurowców o tego typu punkty, co doceniają badani. Najemców przyciągają również atrakcyjne przestrzenie – profesjonalnie zaaranżowana zieleń wokół budynku czy zielone tarasy czy przyjemne strefy coworkingowe, które aktywizują i wprowadzają dynamikę w miejscu pracy, czyniąc ją przyjemniejszą. Tego typu elementy wpływają tez na jakość przestrzeni wspólnej, a ta oddziałuje na jakość współpracy i atmosferę w niej.

Żeby się dobrze pracowało

Ergonomia to od dawna nie jest kwestia tylko dobrze dobranego i wygodnego mebla czy odległości stanowisk. To dzisiaj kompleksowe zadbanie o dobrostan pracownika w biurze.

O co zatem musi zadbać właściciel przyjaznego biura?

  • Komfort wizualny – walory este­tyczne i jakość oświetlenia i doświetlenia,
  • komfort akustyczny – przyjazny poziom i rodzaj dźwięków,
  • komfort termiczny – odpowiednia temperatura,
  • komfortowa pozycja ciała wspierana przez odpowiednie meble oraz sposoby na oderwanie pracowników od biurka (zróżnicowane przestrzenie),
  • jakość powietrza – jego optymal­ny skład i czystość.

Wszystko to decyduje o wykorzystanych rozwiązaniach przy urządzaniu i aranżacji wnętrza, elementach jego wykończenia (systemy oświetlenia, wentylacji) i zastosowanych materiałach (np. drewno, odpowiednia ilość naturalnej zieleni, naturalnego światła). Autorzy raportu  wskazują na zalety technologii Human Centric Lighting (HCL), czyli inteligentnych systemów oświetlenia, które stale zmieniają natęże­nie i temperaturę barwy, naśladując ruch Słońca i dopasowując się do ludzkiego rytmu dobowego. Są przy tym kontro­lowane, co pozwala na dostosowanie oświetlenia do aktualnych potrzeb. W kwestii akustyki liczą się dodatkowe elementy wyposażenia, jak:

  • kotary akustyczne – grube zasłony pochłaniające dźwięki i blokujące światło, które również dodają przy­tulności i pomagają strefować pomiesz­czenie;
  • ścianki i panele akustyczne – elemen­ty z drewna, pianki lub innych materiałów;
  • meble i wyposażenie akustyczne – np./ elementy podwieszane (kopuły akustyczne) lub lampy dźwięko­chłonne, które dodatkowo będą bezpo­średnio doświetlać stanowisko pracy;
  • wykładziny i dywany – tu jednak pojawia się wymóg co do materiałów, z których są wykonane, oraz dbania o ich czystość, z uwagi na rosnącą populację alergików.

Autorzy badania podsumowują: „Działania na rzecz dobrostanu pracowni­ków znacznie polepszają ich samopoczu­cie, co może zwiększyć zaangażowanie w pracy o ponad 15%, a produktywność – nawet o 30%. By przynosiły skutek, muszą być jednak dopasowane do potrzeb oraz długofalowe, nie instrumentalne i pozoro­wane”.

Wszystkim urządzającym biura polecamy ten rozdział raportu „Przyjazne biura”. My zaś w kolejnych tekstach zajrzymy do innych aspektów przyjazności.